Vorig jaar heb je kennis gemaakt en je georiënteerd in verschillende kunstdisciplines. Dit jaar ga je de ervaringen van vorig jaar gebruiken om een product te maken in groepjes. Het product zal geïnspireerd zijn door een liedje die jullie als groep gekozen hebben. Aan het einde van het jaar zullen jullie als groep je product en proces presenteren aan de klas.
Als groep gaan jullie een product maken die geïnspireerd is door een liedje die jullie als groep kiezen. Jullie zullen onderzoek gaan doen en kiezen wat voor een product jullie willen maken. Aan het einde van het jaar zullen jullie als groep je product en proces presenteren aan de klas.
Wanneer het onderzoek compleet en goed gekeurd is, dan pas mogen jullie beginnen met het maken van het product.
Een groot deel van de opdracht zullen jullie tijdens de les kunnen maken, maar een deel zal ook thuis in jullie eigen tijd moeten gebeuren.
Voor deze opdracht gaat jullie logbook bijhouden. In dit document hou je je proces bij tijdens het project.
Je documenteerd bijv. jullie ideeën, discussies, photo's, schetsen, planning, wie doet wat etc.
Zorg dat jullie elke les in jullie logboek schrijft!
Jullie logboek zal meerdere malen gecontroleerd worden en zal ook een cijfer krijgen.
Rechts zie je een goed voorbeeld van een logboek.
Week 1
Kies één of twee medeleerlingen om mee samen te werken
Maak een logboek document aan waar iedereen bij kan
Kies een songtekst of een muziekstuk/nummer (eventueel met bijbehorende artiest of band)
Motiveer je keuze voor jullie lied in je logboek
Bekijk veel verschillende clips /filmpjes die relevant zijn
Vergeet niet om alles wat jullie bespreken in jullie logboek te schrijven
Week 2 - 3
Kies een praktijkopdracht uit onderstaande lijst
Motiveer jullie keuze voor de praktijkopdracht in jullie logbok
Oriënteer jullie op het ontwerpgebied waarmee jullie je gaan bezighouden
Maak een ontwerp en een plan van aanpak
Bepaal wat jullie nodig hebben aan materiaal (wat voor een ongewone materialen zouden jullie kunnen gebruiken?)
Vergeet niet jullie ideeën en discussies in jullie logboek mee te nemen!
Bespreek jullie plan met de docent en zorg dat jullie plan goed gekeurd wordt
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie plan wordt goed gekeurd?
In het logboek moet er zichtbaar zijn:
Wie zitten er in jullie groep, hebben jullie hulp van buitenaf nodig?
Welk lied hebben jullie gekozen en waarom?
Welke opdracht hebben jullie gekozen en waarom?
Welke materialen/locaties etc. hebben jullie nodig?
Schetsen, plan van aanpak
Een planning die laat zien wie wat wanneer gaat doen
logboek wk1-huidige week is compleet
Week 4 en veder…
Voer je plan uit
vraag de docent om hulp als het nodig is
Vergeet niet om in je logboek te schrijven elke les!
Succes!
Je gaat een kostuum ontwerpen dat past bij de songtekst die je gekozen hebt (of bij de uitvoerende artiest). Je werkt met gebruikelijke ( stof/leer) en ongebruikelijke materialen (plastic, papier, metaal etc. ), dat kan een mannelijk of een vrouwelijke zijn: dus op ware grote. Je hoeft NIET te kunnen naaien: Er kan op de pop gespeld worden en je mag ongebruikelijke verbindingen gebruiken ( lijmen, nieten etc.). Je lijmt niks vast aan de paspop!
Let op het aantal paspoppen is beperkt; wie het eerst komt….
Je gaat een tas, hoed of sieraad ontwerpen dat past bij de songtekst die je gekozen hebt (of bij de uitvoerende artiest). Je maakt daarbij gebruik van gebruikelijke en ongebruikelijke materialen.
Je ontwerpt een set waarbinnen een videoclip kan worden opgenomen van het door jullie
gekozen nummer. Dat kan digitaal, door met fotografie te werken, te tekenen of door een
maquette te maken. Of een combinatie daarvan.
Je schrijft of verzint een arrangement op het nummer dat je hebt gekozen en werkt dat
uit. Voer dit nummer zelf uit of maak een variatie op de computer.
Je ontwerpt zelf een clip bij de gekozen songtekst. Dat kun doen door te filmen, met behulp van animatie of door het maken van een storyboard ( = soort stripachtige volgorde van scenes die je tekent of fotografeert). Let op als je dit wilt doen m.b.v. animatie of filmen ; het is vaak veel werk en het is eigenlijk alleen te doen als je al een eerder gefilmd hebt of met de computer ontwerpt.
Je maakt een fotoreportage die past bij de sfeer van het nummer – en evt. de uitvoerende artiest – die jij hebt gekozen. Maak een duidelijk plan voor je aan de slag gaat en probeer zo goed mogelijk te omschrijven hoe de foto’s er uit moeten gaan zien. Maak een gemotiveerde keuze voor kleur, zwart-wit of sepia. Let op beeldopbouw en compositie.
Als je zelf een opdracht verzint waarbij je verschillende kunst disciplines aan de orde kan laten komen in een kwalitatief eind product, overleg je dat met de docent.
Logbook
Wekelijks proces (ideeën, discussies en beslissingen) is genoteerd en duidelijk te lezen voor de lezer.
Proces foto's zijn toegevoegd.
Groep heeft zijn logboek tussentijds compleet ingeleverd wanneer daar om gevraagd werd.
Duidelijke planning; wie doet wat wanneer.
Product
Kwalitatief eind product dat met aandacht en zorg gemaakt is.
De link met jullie ideeën zijn zichtbaar.
Presentatie (min. 3min)
Er is uitgelegd hoe het product door het nummer is geïnspireerd.
Er is verteld hoe het proces verliep
Er is verteld hoe de samenwerking verliep
Er is verteld waar jullie trots op zijn en wat jullie volgende keer anders zouden doen.
Ieder groepslid neemt actief deel aan de presentatie. Het beluisteren van het inspiratie lied is niet onderdeel van de 3minuten!
Rechts zie je allerlei voorbeelden van programma's die je kan gebruiken mocht je digitaal willen werken. Denk ook aan apps uit de playstore/appstore.
https://genius.com/ helpt je met het begrijpen van je lied.