Reizen is een van de mooiste dingen die je kunt doen in het leven. Nieuwe plekken ontdekken, nieuwe mensen leren kennen, geuren opsnuiven en muziek horen.
Waar zou jij graag nog naar toe willen reizen en waarom?
De volgende opdrachten gaan allemaal over reizen.
Aan het einde van deze opdracht heb je 1 groot product. Dit product zal of digitaal of tastbaar zijn. Alle opdrachten die we gaan maken moeten terug te vinden zijn, net zoals je motivaties.
Hoe jullie het uiteindelijk als eindproduct maken, is aan jullie.
Een paar ideeën zijn: digitaal – powerpoint- publisher – prezi- travel journal (papier/digitaal) etc.
Heel veel succes!
Om te beginnen: reizen is iets totaal anders dan vakantie, maar wat is dan precies het verschil?
Waar zou je heen gaan als tijd en geld geen enkele rol zou spelen? En waarom juist die plek?
In het volgende filmpje zie je een korte impressie van een Britse band die voor het eerst tijdens een tour India aandoen. De muziek, tekst en beelden laten zien hoe overweldigend de eerste kennismaking met het land kan zijn.
Maak een groepje van 2-3 personen. Met hen ga je door deze opdrachten reizen. Dat betekent samenwerken, compromissen sluiten en elkaar op ideeën brengen.
De wereld is zoveel groter dan we denken! In deze opdracht gaan we op onderzoek uit om te kijken naar al het moois. Deze opdracht is ter inspiratie! Ken je UNESCO? De Organisatie der Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, UNESCO) is een gespecialiseerde organisatie van de Verenigde Naties met als missie het bijdragen aan de vredesopbouw, armoedebestrijding, duurzame ontwikkeling en interculturele dialoog door onderwijs, wetenschap, cultuur en communicatie. Sinds 1972 stimuleert de UNESCO de bescherming van werelderfgoed (World Heritage) door het opstellen van een werelderfgoedlijst. Deze lijst bevat onroerende goederen met een uitzonderlijke en universele natuur- en/of cultuurwaarde.
Ga als groepje opzoek naar inspiratie op de site van UNESCO
https://www.unesco.nl/nl/werelderfgoedkaart/list
Als je de wereldkaart op deze site opzoekt, zie je wel 1112 vinkjes staan bij de mooiste plekken (aangaande cultuur, geschiedenis en/of natuur). Zoek samen 2 plekken op (1 culturele plek en 1 natuurplek) in een land waar jullie nog nooit zijn geweest. Beschrijf daarna in ca. 40/50 woorden waarom juist deze plekken jullie aantrekken of fascineren. De landen/plekken die je kiest, hoeven niet de plekken te zijn waar je heen reist met je eindproduct!
Kies, voordat je bepaalt waar je heen wilt reizen, een thema voor je reis. Dit thema is bepalend voor de bestemmingen die jullie kiezen en de manier waarop jullie de opdrachten invullen. Kies 2 thema's uit onderstaande lijst of bedenk zelf een thema. Maak voor beide thema's een woordweb. Overleg daarna met elkaar welk thema jullie het leukst vinden en de meeste ideeën krijgen.
- Reis door de tijd - Volg een schrijver.
- Mode - Vluchtelingen
- Religie of waar geloof je in? - Mythologie
- Natuur - Dromen
- “Plek van vertrek”: stations, luchthavens, scheepvaart etc. - “Volg een rivier”
- Zee ( wel even verder kijken dan het strand ) - Food!
- Festivals - Een baan in het buitenland
- Een muziekstroming - “Roots”
- Sport - Politiek
- enz.
Zorg dat je woordwebs in het product en proces zichtbaar zijn.
Een leuke, avontuurlijke en betrekkelijk goedkope manier om te reizen is Interrailen.
InterRail bestaat al heel wat jaartjes en is altijd populair geweest onder jongeren.
Check de site voor inspiratie https://www.interrail.eu/nl/interrail-passes/bestseller
Wat is InterRail? Kort gezegd is het een maand lang met de trein door Europa reizen. De goedkoopste variant is dat je 7 keer met de trein kunt. Dat lijkt niet zoveel maar dat is het best wel.
Voor deze opdracht bedenk je een reisagenda met tenminste 6 plaatsen die je wil bezoeken op jouw denkbeeldige reis. Deze (minstens) 6 plaatsen moeten goed passen binnen het door jullie gekozen thema. Het maakt niet uit waar je heengaat, als het maar een beetje logische route is en je moet er (eventueel bijna) kunnen komen met de trein.
Op elke bestemming zoek je een relevante culturele activiteit zoals een muziekfestival, een tof/beroemd museum, bijzondere gebouwen, bekende beelden, een restaurant, enz. Zo ga je dan een heel stuk Europa door. Houd wel rekening met het feit dat je weer thuis moet komen ook!
MAAR WAT NOU ALS JE VOOR JULLIE THEMA JUIST BUITEN EUROPA OP REIS WILT? (of juist in Nederland wil blijven)? Dat mag, maar zorg als nog dat je met 7x overstappen weer thuis kan komen!
MAAR WAT NOU ALS JE MET HET VLIEGTUIG MOET? Dan plan je de reis met een ander vervoersmiddel, bijv. een route met vliegtuig, schip, fiets of auto waarbij je tenminste 6 verschillen de plaatsen aandoet. Zorg dat deze reis ook daadwerkelijk te boeken is.
Je gaat uiteindelijk één product maken waar alle opdrachten in samen komen. De vorm van het eindproduct is helemaal aan jullie. Een paar ideeën zijn: digitaal – powerpoint- publisher – prezi- travel journal (papier/digitaal).
~~~~STOP! Voordat je verder gaat moet je je goed keuring krijgen voor je plannen die je tot nu toe hebt!~~~~
Tijdens je reis ga je veel zien en bewonderen. Bedenk voor de onderdelen architectuur/ schilderijen/ sculpturen/ podiumkunst (opera/concert/theater/musical/dans)/fotografie welke je zou willen bewonderen in je bezochte steden. Je kiest er in ieder geval 3 en je zorgt natuurlijk voor dat de kunstwerken past bij het door jullie gekozen thema is.
Zorg dat het echt bijzondere werken betreft (dus niet de meest voor de hand liggende keuzes kiezen zoals bijv. De Eiffel toren in Parijs) waarvan je de kunstenaar en het jaartal noteert. Ook motiveer je je keuze voor juist deze werken in 50-100 woorden.
Zorg dat dit allemaal zichtbaar is in jullie document met motivatie en een afbeelding/filmpje/voorbeeld
Maak met elkaar een Playlist met tenminste 8 nummers die passen bij:
· het door jullie gekozen thema
· de plaatsen die je tijdens je reis bezoekt
· én bij (een deel van) jullie kunstwerken.
· optioneel: zelf gekozen criteria. Zolang jullie maar kunnen uitleggen waarom.
Vermeld bij elk gekozen nummer jullie motivatie voor dit nummer. Leg ook uit hoe jullie playlist samenhangt en het thema/de plaatsen/de kunstwerken terugkomen.
Zorg dat dit allemaal zichtbaar is in jullie document
TIP VANUIT SPOTIFY!
Je kan via Spotify liedjes delen door de barcode met golfjes te kopiëren en plakken! Iemand anders kan via de zoek functie in Spotify bij het camera icoontje jouw barcode scannen en je liedje afspelen!
Klik op het liedje waar je een barcode van wil maken. (eerst foto hierboven)
Klik in het afspeel venster op de 3 puntjes rechts bovenin. Er verschijnen nu optie zoals 'vind ik leuk' en je ziet daarboven de albumhoes + barcode.
Klik op de albumhoes en hij verschijnt nu groot op je scherm.
Klik op 'opslaan in foto's'.
Voor deze opdracht mag je een van de onderstaande opties kiezen:
A. Kies een van je nummers van je playlist en breng samen een nieuwe videoclip uit geïnspireerd door je reis en thema.
B. Kies een van je nummers van je playlist en breng samen een nieuwe versie over je reis uit (overleg met een muziek docent over de benodigdheden).
C. Maak een mash-up van een aantal liedjes (overleg met een muziek docent over de benodigdheden).
D. Stel je voor dat je playlist op vinyl wordt uitgebracht. Ontwerp daarvoor een LP-hoes (voor+achterkant).
o Zorg voor een voorkant met een aansprekende afbeelding, bewerkte foto, collage, etc.
o Let erop dat de achterkant van de hoes past bij de voorkant en duidelijk de informatie over het gekozen nummer weergeeft (titel/componist/schrijver/producent/uitvoerende artiest(en)/ muzikant(en)/ duur van het nummer en vermeld het wanneer het een cover van een eerder nummer betreft).
E. Voor eigen ideeën; overleg met je CKV docent.
Je motiveert je keuze en je doet verslag van het proces.
Ga je een tastbaar of digitaal product gebruiken en wil je op een originele manier verwijzen naar een site/ander document/foto etc. ? Gebruik een QR-code. Deze kan je zelf maken.
Scan deze QR-code links met je camera/qr-code scan app en je komt op de website waar je een QR-code kan maken. Sla hem op en plak hem in je document!
thema moodboards 2x
unesco keuzes + beargumentatie
planning
beeldende kunst keuzes
muziek opdracht 1
muziek opdracht 2
Hoe jullie dit samen terug laten komen in jullie werk, is aan jullie.